maanantai 19. maaliskuuta 2018

Toivomuskaivo

Monet asiat olen nähnyt hoidettavan totutusti ja mallikkaasti. Mutta jotkut asiat eivät menekään yleisesti totuttujen hyvien tapojen kaavojen mukaisesti. Purin aivoistani erittäin selkeitä muistijälkiä.

Olen tottunut siihen, että asiat hoidetaan jalat tukevasti maassa seisten. Jos jatkuvasti lennetään visioissa eikä jalat kosketa maata ja pää hipoo pilviä, niin emme ole oikeilla linjoilla. Toivoisinkin aitoa maanläheistä perusjohtamista.

Olen tottunut siihen, että asiat esitetään muutamalla kalvolla selkeästi ja yksiselitteisesti, asiat asioina. Sellaisia esityksiä ei esitä kuin muutama henkilö. Tekstiä kyllä syntyy sivutolkulla niin, että itse asia täytyy kenkälusikalla kaivaa esiin. Toivoisin, että asiat kerrottaisiin lyhyesti, selkeästi ja ymmärrettävästi.

Olen tottunut siihen, että kun miehet lupaavat toisilleen ja sopivat, että näin mennään ja huomennakin tämä pätee. Mutta seuraavassa kokouksessa tai seuraavana päivänä asiat ovatkin jo taas niinkuin aiemmin. Ja tämä toistuu kerta toisensa jälkeen. Toivoisinkin ettei pää ole kuin tuuliviiri ja luvattuihin asioihin pystyisi luottamaan.

Olen tottunut siihen, että kun esiinnytään, niin asiat puhutaan kuulijakunnan mukaan selkeästi ja ymmärrettävästi. En oikein ymmärrä sitä, että minulle tulee kuntalaiset kertomaan "Onkohan sillä puhujalla oikein kaikki muumit laaksossa, koska niin omituisia puhui". Toivoisinkin, että puhutaan niin, että puheisiin voidaan uskoa.

Olen tottunut siihen, että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti. En voi ymmärtää sitä, että joku käyttää järkähtämättömästi valtaansa ja mielestäni erittäin häikäilettömästi. Sorsii tiettyjä tahoja sen minkä kerkeää. Tämä ei herätä luottamusta. Toivoisinkin, että tähän puututtaisiin.

Olen tottunut siihen, että toisten puheisiin voidaan luottaa. Eräässäkin asiassa suu tuotti totuuden vastaisia lauseita. Ja loppujen lopuksi vielä ei ole oman kertomansa mukaan valehdellut, vaikka on useampi todistaja. Lopuksi raati pumpulilla pyyhkäisi. Toivoisinkin ettei valheille anneta sijaa.

Olen tottunut siihen, että lakipykäliä esitettäessä ne ovat käsiteltävään asiaan kuuluvia. Jos tarkistetaan esitettyjä lakipykäliä myöhemmin ja todetaan että ei se nyt ihan näin mennytkään, niin ei olla oikeilla vesillä. Toivoisinkin, että asiat pystytään esittämään kansankielellä, niin ettei pykäliin tarvii vedota.

Olen tottunut siihen, että oikeuden päätökset luetaan niinkuin ne pitäisi lukea. Eräs lakimies ja hänen kaksi kolleegaansa ovat oikeuden päätökset lukeneet ja todenneet, että sopimus on pätevä. Ja oikeuden kanne ja päätös ei kumoa sopimusta. Mutta kun vedotaan oikeuden päätökseen ja kumotaan sillä asia, niin voihan ketkule, sanon minä. Sanoihin "oikeuden päätös" hiljenee ja vaikenee asiaa täysin ymmärtämätön. Toivoisinkin, että oikeuden päätökset osattaisiin lukea ja siten tulkita oikein sekä päästäisiin eteenpäin.

Olen tottunut siihen, että jos jotain on päätetty, niin asiat etenevät sen mukaan. Mutta jos esittelevä taho ei toimikkaan päätöksen mukaan vaan haraa kaikin keinoin vastaan jo tehtyä päätöstä, niin emme ole oikealla tiellä. Toivoisinkin, että tehdyt päätökset toteutetaan ilman vastaan harauksia, koska päätöksien toteuttaminen on heidän leipätyönsä.

Lopuksi, jos olisin diktaattori niin luuta heiluisi ja ulko-oven sarana kuluisi tiuhaan tahtiin.

Ihan viimeiseksi tulee muistaa, että tämähän on vain harrastus.

Jyrki Kokko
UJ

Ei kommentteja: